دانلود و خرید کتاب سرآمدان هنر نو جواد مجابی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سرآمدان هنر نو اثر جواد مجابی

کتاب سرآمدان هنر نو

معرفی کتاب سرآمدان هنر نو

کتاب سرآمدان هنر نو نوشتهٔ جواد مجابی است. انتشارات به نگار این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر مجموعه‌ای از چندین مقاله پیرامون هنرهای تجسمی و هنرمندان ایرانی آن است.

درباره کتاب سرآمدان هنر نو

کتاب سرآمدان هنر نو ۴ مجموعه مقاله را در بر گرفته است. جواد مجابی در ابتدای کتابش درمورد این مقاله‌ها توضیحاتی ارائه کرده است.

نخست: مقالاتی که پیش از این به‌صورت پیشگفتار بر مجموعهٔ آثار نقاشان و مجسمه‌سازان نامدار کشور نوشته و چاپ شده‌اند. این نوع مقالات حاوی بررسی زندگی هنری یک نقاش و ارزیابی دقیق آثار اوست که پس از مرور منتقدانه بر جمع آفرینه‌های هنرمند حاوی زندگی‌نامه، دوره‌های مختلف فعالیت هنری و نقدهای نوشته‌شده بر آثار او شکل گرفته و در پایان، ارزیابی و داوری نویسنده دربارۀ آن هنرمند و آثارش آمده است.

۲ دستهٔ دیگر: نقدهای مفصلی هستند دربارهٔ یک دوره از کار یک هنرمند یا یک نمایشگاه او که در همان روزها در یکی از نشریات یا کتاب‌ها چاپ شده است. نویسنده کوشیده در این نقد تفصیلی چهره‌ای واقع‌نما از هنرمند (زندگی، آثار و تأثیرش) ارائه کند و در نهایت جایگاه این هنرمند را در جامعۀ هنرهای تجسمی نوین ایران روشن‌تر به دید آورد.

۳ دستهٔ دیگر: یادکردهای کوتاه دوستانه‌ای هستند که بخشی از خیال و تفکرات یک هنرمند معاصر را روشن می‌کنند. این یادداشت‌ها به مناسبت‌هایی از جمله نکوداشت و درگذشت یا یادآوری خصوصی، گفته یا نوشته شده است.

افزون‌بر این‌ها مقالاتی هم دربارۀ رشد و تکامل هنرهای تجسمی ایران، وضع نقاشان و مجسمه‌سازان در موقعیت فرهنگ معاصر، کیفیت و سمت‌وسوی نقد و نقادی، ملاحظاتی در باب کاریکاتور و گرافیک معاصر در این مجموعه آمده است. بنابراین عنوان کتاب حاضر شامل غالب افراد است و نه همۀ آن‌ها.

خواندن کتاب سرآمدان هنر نو را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران مطالعه پیرامون هنر و هنرمندان تجسمی ایران پیشنهاد می‌کنیم.

درباره جواد مجابی

جواد مجابی ۲۲ مهر ۱۳۱۸ در قزوین به دنیا آمد. او شاعر، نویسنده، منتقد ادبی و هنرهای تجسمی، نقاش، طنزپرداز و روزنامه‌نگار ایرانی است. از او آثار گوناگونی منتشر رسیده است. او برای مدت کوتاهی سردبیر مجلهٔ «دنیای سخن» نیز بود. جواد مجابی یکی از شناخته‌شده‌ترین روشنفکران و هنرمندان معاصر ایران است که نامش همیشه در میان بزرگان دیگر آمده است. از او بارها از سوی مجامع اروپایی و آمریکایی برای سخنرانی دربارهٔ هنر و ادبیات ایران دعوت شده است. او یکی از نمایندگان شاخص ادبیات معاصر ایران به‌شمار می‌رود.

آثار بسیار جواد مجابی در زمینه‌های زیر دسته‌بندی می‌شوند:

شناخت‌نامه و مجموعه مقالات، سفرنامه، فیلمنامه، نمایشنامه، شعر، داستان کوتاه، رمان، گفت‌وگو و مصاحبه، پژوهش، داستان کودکان و طنز.

بخش‌هایی از کتاب سرآمدان هنر نو

«نودساله اما جوان و پرتوان و آفرینشگر بین ماست، نقاشی ایران را می‌گویم که در آغازِ این سدۀ شمسی زندگی نوینش را آغاز کرده است. در حوالی ۱۳۰۰ بسیاری از شاخه‌های علوم انسانی ایران از هنر و ادب گرفته تا مطالعات و بررسی‌های اجتماعی و سیاسی رشد خود را آشکار کردند. نهضت فکری دامنه‌داری که حول‌وحوش مشروطیت پا گرفته بود در ابتدای این سده نتایج تجددجویانه‌اش را در عرصۀ فرهنگ و هنر ایران نمایان کرد؛ چنان‌که قصۀ نوین با جمال‌زاده و شعر نو با نیما یوشیج پا گرفت و ذبیح بهروز و حسن مقدم در هنر نمایش، کلنل وزیری در موسیقی و ابوالحسن صدیقی در نقاشی نخستین نمونه‌های نوآورانه را ارائه کردند. نقاشی و مجسمه‌سازی مدرن ایران از درون نظام آموزشی ایران زاده شد؛ نخست در مدرسۀ صنایع مستظرفۀ کمال‌الملک، سپس در دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران. شاید این تنها هنری است که در متن فعالیت آکادمیک متولد شده است، هنرهای دیگر غالباً بیرون از فضای مدارس هنری و نهادهای آموزشی کشور زاده و پرورده شده‌اند. همزمان با زادن و بالیدن نقاشی مدرن در مدارس هنری، کوشش‌های هنرآموختگان مکتب‌ها و مدارس هنری غرب ـ که در ابتدای این قرن در تهران و تبریز و اصفهان به کار نقاشی و مرمت آثار و تربیت شاگردان می‌پرداختند خاصه ارمنیان ایرانی‌تبار ـ شایان توجه است. در رأس این هنرمندان باید از آندره سوروگین یاد کرد که به تلفیق هوشمندانه‌ای از مینیاتور ایران و اسلوب غربی همت گماشت و با عشق عجیبی که به ادب و هنر ایران داشت صدها نقاشی نوآیین در زمینۀ شاهنامه و خیام ساخت و پرداخت.»

نظرات کاربران

سیدمحمد حسین زاده
۱۴۰۱/۰۶/۱۳

سلام قیمت این کتاب درست است؟ پانصدهزار تومان؟

امیرحسین ابراهیمی
۱۴۰۱/۱۱/۱۴

کتاب الکترونیکی 500 تومن؟؟؟؟؟ حتی کاغذی هم انقدر نمی ارزه

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۸۵٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۴۵۶ صفحه

حجم

۴۸۵٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۴۵۶ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان